برنامه ریزی برای نوسازی ناوگان

به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران NITC گفت: به طور جدی به دنبال جوان‎سازی ناوگان و کاهش سن کشتی‎های خود هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش: برنامه ریزی برای نوسازی ناوگانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سیروس کیان ارثی گفت: همکاری شرکت ملی نفتکش در بازار VLCC‌ها با شرکت‎های دیگر از طریق اشتراک کشتی (pool partnership) با سایر مالکان کشتی محتمل است.

وی که هفته گذشته در کنار سایر همکاران خود از NITC برای شرکت در کنفرانس Nor-Shipping به اسلو نروژ سفر کرده بود، اعلام کرد که شرکتش از رشد سفارشات در بازار کشتی‎های نفتکش آگاه است و هر اقدامی در زمینه ساخت کشتی‎های جدید نیز به منظور جایگزینی کشتی‎های قدیمی خواهد بود تا توسعه ناوگان.

وی با بیان اینکه قیمت ساخت کشتی‎های نوساز به کمترین سطح خود رسیده و این بهترین زمان برای نوسازی ناوگان است، گفت: اکنون قصدی برای گسترش ناوگان نداریم، اما به طور جدی به دنبال جوان‎سازی ناوگان و کاهش سن کشتی‎های خود هستیم.

سیروس کیان ارثی اظهار داشت: شرک ملی نفتکش ایران، غول کشتیرانی نفتی در چند هفته گذشته به دنبال اوراق ۲ فروند از کشتی‌های نفتکش VLCCقدیمی خود بوده است. NITC هم اکنون بزرگترین مالک کشتی‎های نفتکش در جهان است و ناوگان آن متشکل از کشتی‎های مختلف با مجموع ظرفیت ۱۵. ۵ میلیون DWT است.

وی گفت: سفارش کشتی‌های نفتکش VLCC در سال جاری افزایش یافته و فهرست ساخت این نوع نفتکش‌ها به بیش از ۱۰۰ فروند رسیده است.

این در حالی است که همزمان با کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و افت اوراق کشتی‎ها، به علاوه ورود تناژ جدید به بازار در سال جدید، بازار کشتی‎های نفتکش ضعیف شده است و شرکت ملی نفتکش ایران انتظار دارد که این ضعف فعلا باقی بماند.

کیان ارثی در این ارتباط افزود: امیدواریم که در ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ شرایط بهتر شود و در صورتی که مالکان کشتی‎های VLCC زیادی سفارش ندهند امیدواریم که نرخ اجاره کشتی‎‌ها در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی افزاتیش یابد.

ادغام در بازار کشتی‌های نفتکش طی سال ۲۰۱۷ به یک روند فراگیر تبدیل شده است به گونه‌ای که DHT Holding ناوگان کشتی‎های VLCC شرکت BW Group را خرید و Frontline به دنبال DHT بود.

مدیرعامل NITC گفت: “ادغام نزدیک به ۱۵ سال است که در بازار جریان دارد و خوشبختانه در سال‌های اخیر و به ویژه در ماه‎های گذشته به روندی عادی تری تبدیل شده است. شخصا فکر می‌کنم که اشتراک کشتی (pooling) برای بازار نفتکش مطلوب است. البته ما هم این اقدام را با شرکای مناسب دنبال می‎کنیم. ”

رشد و توسعه در سایر بخش‌های شرکت ملی نفتکش ایران نیز در حال انجام است. کیان ارثی اظهار کرد: “در کنار حمل و نقل نفت خام، ما به حمل و نقلLPG و محصولات شیمیایی نیز می‌پردازیم و قصد داریم که فعالیت خود را در این دو حوزه افزایش بدهیم. ”

وی افزود: برداشته شدن تحریم‌های بین المللی علیه ایران در سال گذشته موجب بازگشت NITC به بازارهای بین‎المللی و اروپایی شد.

کیان ارثی ادامه داد: “پیش از تحریم‌ها ۱۵ درصد از ناوگان NITC در بازار داخلی و ۸۵ درصد نیز در بازار حمل و نقل بین‎المللی فعال بود. ”

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: “ما تمایل داریم که مشتریانمان بدانند که به عنوان یک شرکت خصوصی، قصد داریم به تدریج با ورود به آبهای بین‎المللی، سهم خود را از بازار بدست آوریم و به حمل نفت و گاز در سراسر جهان برای مشتریان بپردازیم. ”

این مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش ایران تاکید کرد که ناوگان NITC تمامی‎گواهینامه‎های لازم را از موسسات رده‎بندی معتبربین‎المللی اخذ کرده و پوشش‎های بیمه‎ای مربوطه را از نیز شرکت‌های معتبر جهانی دریافت است. ناوگان این شرکت تحت پرچم معتبر در آبهای جهان سفر می‎کند و بدنه، ماشین‎آلات و تجهیزات کشتی‎های ناوگان نیز از پوشش‎های بیمه‎ای بین المللی لازم، برخوردارند.

کیان ارثی گفت: “با انجام تمامی این اقدامات کشتی‎های ما به تدریج به روند عادی تجاری خود که پیش از تحریم‌ها داشتند، باز گشته‎اند