خلاق تر شدن با استفاده از کلاه های الکتریکی

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، محققان دانشگاه کویین مری لندن در این مطالعه متوجه شدند که سرکوب یک ناحیه مغزی که در فکر کردن و استدلال آوردن دخالت دارد به افراد کمک کرد تا برای حل مسائل پیچیده ریاضی به یک روش خلاقانه فکر کنند.
درحالیکه این تحقیق نشان می دهد که روزی با گذاشتن یک کلاه شارژ شده الکتریکی بر سر می توان باهوش تر شد اما محققان تاکید می کنند که در حال حاضر این کار ممکن نیست و باید نسبت به ادعاهای شرکت هایی که چنین ابزارهای را می فروشند احتیاط کرد.
محققان در این مطالعه ۶۰ نفر را که همگی راست دست بودند و ۱۸ تا ۳۴ سال سن داشتند به سه گروه تقسیم کردند و جریان الکتریکی را به روش های مختلفی از این ناحیه مغزی آنها که مسئول فکر کردن و استدلال آوردن است، عبور دادند؛ بطوریکه در یک گروه جریان الکتریکی را از سمتی عبور دادند که باعث تحریک این منطقه مغزی شد و در گروه دیگر جریان الکتریکی را در جهت خلاف عبور دادند تا باعث سرکوب این منطقه مغزی شود و برای افراد گروه سوم اصلا هیچ جریانی از این ناحیه مغزی آنها عبور ندادند.
همچنین مقدار این جریان الکتریکی آنقدر ضعیف بود که هیچ احساس ناخوشایندی ایجاد نکرد اما بر ذهن افراد مورد مطالعه تاثیر گذاشت .
درحالیکه به نظر می رسد تحریک بخشی از مغز که مسئول استدلال آوردن است می تواند باعث تقویت عملکرد ذهنی افراد شود اما نتیجه این مطالعه نشان داد که تحریک این منطقه هیچ تاثیری در عملکرد ذهنی ندارد اما برعکس سرکوب این منطقه که DLPFC نامیده می شود موجب تقویت قابل ملاحظه عملکرد ذهنی شد زیرا باعث شده بود که افراد به گونه متفاوت از معمول فکر کنند.
دکتر ‘کارولینا برناردی لوفت’ از دانشگاه کویین مری لندن گفت: ما مسائل را با استفاده از قوائدی که از تجربه فراگرفته ایم حل می کنیم و DLPFC نقش مهمی در خودکار کردن این فرایند دارد.
وی افزود: این قائده در بیشتر اوقات درست عمل می کند اما زمانی که با مسائل جدیدی روبه رو می شویم که به شیوه جدید فکر کردن نیاز دارد با شکست روبه رو می شود. برای شکستن این تثبیت ذهنی لازم است قوانینی را که فراگرفته ایم رها کنیم.
مقاله ای در رابطه با این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
علمی**۲۰۳۸**
مترجم: درنا محمدیان*انتشار:امیرکاردان راد